Den hvide malings svøbe
Trappeudsmykningen i samme villa, som rummer billardkælderen
Det er de barske realiteter for monumentalkunst, at bygninger skifter ejere og ændrer indhold over tid, og vi er privilegerede, at det ikke er sket før i retssalenes tilfælde. Vi taler dog om snart et lille århundrede. Da billardkælderens ejere i sin tid flyttede ind, havde en gammel malermester mumlet "Valdemar Andersen", da han så deres udsmykninger, der løber op langs trappevæggene til første sal.
En gammel malermester på Frederiksberg, som har været vant til at møde Valdemars udsmykninger. Hvilken viden har han ikke besiddet? Måske om noget, som kunne reddes, hvis vi vidste, hvor vi skulle lede. I en trappegang skal der have klatret tigre. Tænk, om den eksisterede som baggrund på et foto og vi kunne få bare et enkelt blik?
I Hjørring gemmer sig et loft i den bygning, som først var bibliotek, siden kunstmuseum og lige nu rummer Sparekassen Vendsyssel. Et biblioteksloft givet af Ny Carlsbergfondet til byen i 1926/27. Valdemar var syg på dette tidspunkt og skulle bukke under for leukæmi i sommeren 1928, men han skabte et loft, som rummede hele verden, dens udlængsel og opdagelsestrang, holdt oppe af skildpadder og flankeret af Hamlet, Don Quijote, Erasmus Montanus og Faust. Et bibliotek forærer hele verden til sin læser.
Fotostat fra Valdemar Andersens arkiv, inv. 2004-462. Gengivet med tilladelse fra Kort- og Billedsamlingen, Det Kgl. Bibliotek
Rygter vil vide, at det ikke står til at redde under den hvide maling. At loftet er for lidt og for dårligt bevaret. Andre gode kræfter mener at vide, at det er i meget fin stand indenunder, og at det kun handler om vilje at få pragtværket frem igen.
For den sidste holdning taler, at Valdemar Andersens svigerdatter, Nanna Ib Andersen, havde fotooptagelser af alle detaljer af loftet, lavet umiddelbart før udsmykningen blev skjult. Jeg har kun set dem i negativ, men hvor har loftet på dette tidspunkt været i flot form.