Gradbøjning af monumentalitet
Mens vi herhjemme sukker over skulpturel tomhed på Havnen, lagde syriske Ali Farzat i går en tegning op på Facebook over en figur, også den sammensat af det tabte. Men denne er vrede, sorg og trussel i samme bevægelse. En tegning om at stå fast, henvendt til oprørerne, og et trusselsbrev til styret, for hver gang uskyldige dræbes, vokser modreaktionen:
Det er så fundamental en indsigt i menneskets reaktionsmønster, at det syriske styre kan slå den efter hos krigsstrategerne fra Sun Tzu til Clausewitz. Kunsten på papir har en lang tradition for at gøre lidelsen ikonisk, samle smerten, så vi stadig må reagere 200 år efter, at Goya ætsede Los Desastros de la Guerra.
Per Arnoldi slog forskellen fast til de offentlige skulturtendenser her i landet i lørdagens RadioJazz, da han kortlagde Elmgreen & Dragsteds HANfruen i Helsingør. HANfruen er som skulptur et blankt stykke - rent formelt er han vigende, glidende. Der er ingen baggrund for hans tilblivelse, ingen litterære referencer. Egentlig er han kun udtryk for en idé. Og hvis idéen er tynd, hvis der intet er at undres over, er han intet andet end et stykke nips.
End ikke fysisk volumen, som udgør billedhuggerens råmateriale, fandtes længere. I monarkens agtværdige alder kunne et portræt i helfigur af Gustav V løses af den masse, som rummes i en gemen telegrafstolpe.
I det samme århundrede, som billedhuggerne har sukket og måske givet op? - har bladtegnerne haft travlt hver eneste dag i det offentlige rum, som er avissiden, og netop nu i internationale fora som Facebook, der får os til at se og reagere.