Die widrigste Wirkung von der Welt



A Stable Relation på BKS ved Markus von Platen og Martyn Reynolds var en af de udstillinger, der efterlader sin beskuer et andet sted end før. Stærkt tænkt og rent gennemført var den også visuelt et indlæg mod det økonomiske lag, som lægger sig ind over vores møde med kunsten. 

Så fundamental er midlernes magt blevet, at et lag af logoer, af krævende nærvær, lægger sig ind over vores blik. Vi gives ikke mulighed for det direkte møde med kunsten, men afbrydes konstant. Det er udstillingens styrke at diskutere, hvordan de som billedkunstnere altid må forholde sig til dette lag mere som den billedkunstneriske virkelighed:


Og reklamen har sine interesser. Med industrialiseringen erobrede reklamen rum som visuelt nærværende i egen ret. Den skal ikke tale sagte, her gælder et andet sæt regler, som det blev fastslået med stolthed.

Men hvis den virkelig vil være andet end støj, må den gøre sig større anstrengelser, og det skyldes ikke naivitet, at jeg svælger i Lessing, netop, hvor det gælder de tilsyneladende udråbsplakater fra Valdemar Andersens hånd. Det er de samme plakater, som genoptrykkes endnu et århundrede senere af den enkle årsag, at han kunne sin kunst.

Det samme gør Markus og Martyn: De nøjes ikke med at problematisere, men generobrer George Stubbs fra legetøjsfabrikanten Breyer:


Og det er endog visuelt en sejr.




Fotos: Markus von Platen

Popular Posts